Temperaturfilt till Elise

Jag har många gånger försökt göra års-filtar där man gör en ruta varje dag som när året är slut ska resultera i en stor filt.

Det har inte funkat så bra. Alla rutor har jag fått ihop men aldrig fått ihop alla till en stor filt, däremot många små.

Så, när mitt första barnbarn föddes tänkte jag att nu! är det dags. Nu ska jag göra en temperatur filt åt henne. 💗 Jag bestämde mig för att följa ett African flower mönster där dom första tre varven fick symbolisera temperaturen under dagen.

Första varvet är temperaturen kl 8.00 Andra varvet är kl 14.00 och tredje varvet är kl 20.00. Till hjälp har jag haft SMHI appen för att stämma av temperaturen.

För att få filten lite mer enhetlig har jag alltid virkat fjärde varvet rosa och femte varvet (ihopvirkningsvarvet) i vitt. Så här såg filten ut första veckan

<<<<<<<<
inte låta bli att göra en "vecko"ruta där jag gör ett varv om dagen i sju dagar med temperaturen kl 14 representerad. Så med andra ord, det blev/blir två temperatur filtar till Elise 😂💕

Första af-rutan är vit på första varvet. Det fick bli så eftersom sötnosen inte är född förrän strax före kl11 på dagen.

Under året har den växt…

och växt…och är fortfarande på tillväxt. Virkar den hexagon formad så jag virkar på en ruta varje dag , runt om. Tänkte att färgmönstret blir snyggt så men vi får se..temperaturen bestämmer.

Allt dokumenteras i en skrivbok som kommer följa med filten sen.

Vecko-filten ser ut så här. Bilden med pilarna visar hur varje ruta, i bestämd ordning virkas fast under tidens gång.

Jag kommer garanterat göra fler temperaturfiltar. Det kommer kännas ordentligt tomt annars när jag är klar med denna. Varje dag sedan den 16/2 har jag virkat på den här och det har blivit en kär följeslagare ❤️ under vår, sommar, höst och nu vinter.

🌱💐🍂❄️

Leave a comment